Cumpararea unei locuinte este o investitie importanta pentru oricine, motiv pentru care trebuie sa se stie cum decurge un astfel de proces. In acest fel poate fi ales un vanzator serios, care nu are nicio intentie sa insele, iar nelamuririle referitoare la documente sunt clarificate.
Ce documente sunt necesare intr-o tranzactie imobiliara?
Daca pentru a cumpara un imobil, cumparatorul nu trebuie sa detina decat finantele necesare pentru o astfel de investitie, vanzatorul trebuie sa puna la dispozitia cumparatorului si chiar a notarului care legalizeaza tranzactia toate documentele necesare.
Astfel ca cei care au o garsoniera de vanzare in Bucuresti, de exemplu, trebuie sa aiba asupra lor, atunci cand incheie contractul de vanzare-cumparare, atat actul de identitate, cat si actul prin care dovedeste ca este proprietarul imobilului si ca are dreptul sa il vanda. De asemenea, trebuie sa prezinte extrasul de carte funciara, care atesta situatia juridica a imobilului, documentatia cadastrala – cadastrul si intabularea – si certificatul de performanta energetica.
Totodata, proprietarul actual trebuie sa dovedeasca faptul ca este cu toate platile la zi, motiv pentru care trebuie sa prezinte ultimele facturi ale utilitatilor si un certificat fiscal, care demonstreaza ca este platit impozitul si toate taxele la stat.
Care sunt etapele vanzarii unui imobil?
Odata luata decizia de a cumpara imobilul vizionat, cumparatorul are posibilitatea de a se asigura ca acesta ii va fi vandut lui si nu altei persoane posibil interesate, prin incheierea unui antecontract de vanzare-cumparare, asta numai daca si vanzatorul este de acord.
Antecontractul reprezinta promisiunea cumparatorului de a achizitiona imobilul respectiv si a vanzatorului ca va opri vizionarile pentru acesta. De asemenea, cumparatorul va plati un avans din valoarea imobilului, care va reprezenta o arvuna si care va fi mentionat in antecontract, alaturi de suma care a ramas de achitat.
Abia dupa incheierea si semnarea contractului de vanzare-cumparare are loc tranzactia imobiliara, iar cumparatorul devine proprietarul locuintei. Un astfel de contract contine descrierea bunului tranzactionat – adresa, suprafata utila si cea construita, numarul de camere, numarul cadastral – modul in care a fost dobandita locuinta si pretul platit pentru aceasta, atat in cifre, cat si in litere.
Ce taxe ar trebui achitate la tranzactionarea unui imobil si de catre cine?
Exista mai multe taxe aferente procesului de vanzare-cumparare pentru un imobil, unele dintre acestea fiind achitate de vanzator, iar altele de cumparator.
Astfel ca vanzatorul are de achitat impozitul la stat pentru vanzarea imobilului si taxele aferente pentru eliberarea documentelor necesare acestei tranzactii. In cazul in care a apelat la ajutorul unei agentii imobiliare pentru a intermedia vanzarea, acesta trebuie sa plateasca si comisionul agentiei, care reprezinta un anumit procent din suma cu care a fost vandut imobilul.
In schimb, cumparatorul trebuie sa achite taxele prevazute de biroul notarial care a legalizat tranzactia, aceste taxe variind in functie de valoarea imobilului si de modalitate de plata a acestuia. O alta taxa care va trebui achitata de cumparator este si cea de intabulare, deoarece imobilul trebuie intabulat pe numele noului proprietar imediat dupa cumparare, taxa care reprezinta 0,15% din pretul platit pentru locuinta.